Saturday 26 December 2015

Few-riends

why we always ask people to be a good friend for us, why dont just we try to be a better person for everyone? :)


theres time on your life, when u get around with a good people. yang pernah tolong kau masa kecil.

pernah tak kita rasa yang semua orang being so harsh. so cold tiba tiba sedangkan kita tak buat salah apa pun?

pernah tak kita rasa kenapa orang pergi daripada hidup kita tiba tiba? kenapa mesti orang ada rasa bosan untuk berkawan, kenapa makin kenal makin hilang rasa nak bercerita. kita ada buat salah ke?

and you just feel like oh mungkin kita not that perfect untuk berkawan dengan orang, mungkin orang datang dalam hidup ni sekejap untuk hias benda dan bagi kenangan but not for forever. kenapa mesti rasa tu akan hilang bila dah semakin rapat.

and then u tell yourself yang mungkin kawan is just benda yang tak kekal but cuma nak teman sekejap and then go sebabtu dalam dunia ni banyak orang and diorang ni diciptakan untuk datang dalam hidup dan pergi macam dah memang benda yang diaturkan, macam program dalam life kira macam ada jadual siapa yang akan datang lepas orang ni pergi.. macamtu?

dan its happen to everyone?

sampai ada je yang cakap ya benda tu normal kan kisah apa aku nak pergi pergi jelah semua orang buat kut. semakin lama hidup semakin biasa dengan benda ni.

but hakikatnya tak, im pretty sure yang ramai je cakap tak kisah lansung orang nak pergi sebab benda tu memang benda yang pasti dalam hidup and semua macam yea dalam dunia ni banyak lagi orang yang lagi interesting dari kita so lagi best apa kawan dengan orang yang lagi baik.

tapi sebenarnya rasa sedih dalam hati tu tetap ada, kan? i mean walaupun it happens everytime macam dah takleh nak kira berapa orang yang dah pergi infinity gitu kononnya dan benda tu keep replay. but the fact is kita sangat sangat sedih, walaupun sorang je yang pergi. walaupun orang tu kita tak kenal sangat camtu kira pernah ah kawan kejap je borak borak kosong apatah lagi yang rapat yang pernah dengar cerita kita pasal lagu yang kita suka. pernah dengar kita cakap pasal band yang kita minat but then macam dah awkward tiba tiba and taknak bertegur.

sebab everyone pernah bagi kita life. walaupun tak rapat mana pun kawan tu tapi bila dia dah pergi still ada rasa sedih walaupun dah-biasa-dah-la-benda-macamni-dah-macam-routine-dah-orang-lupa-aku-in-their-life and the normal thing tu la yang sedih. kita rasa macam kita bukan kawan yang baik ke?

for example, walaupun kita tak kenal mana pun but dia pernah suggest kita lagu lagu indie sebab dia tau kita minat benda tu and then cakap macam best do ada kawan macam kau boleh cerita benda sama :) walaupun we dont talk that much pun dengan dia. so rasa macam we used to share our music interest tapi kenapa tiba tiba nak pergi?



walaupun apa yang orang tu pernah buat is tolong belikan kita gula gula sebab kita lapar, or ajak kita lepak main uno sebab kita ni macam comel en sebabtu dia suka main dengan kita masa masa kecik dulu.

and bila kita ingat benda tu rasa macam

''it was really nice to meet you.''

rasa macam bagusnya boleh kenal dia ni walaupun benda tu cuma memori... and tak kekal?

but its give you life, untuk terus kuat dalam hidup. untuk be a strong person yang sentiasa gembira untuk hari esok.

everyone give you life.

dan kadang kadang kita hina orang sebab kita ada elternate ego or nak bagi orang rasa macam kita ni perfect so kita boleh kutuk orang. kira macam u got your own pengaruh la ni but deep inside kau tak happy pun.

kau rasa macam gembira padahal tak sebab deep inside ada kita ada rasa sayang dekat orang yang kita bahan tu and macam do i really have to do this.... tapi sebab ego so buat macam tak kisah.

mungkin kita pun bukan kawan yang baik, tapi orang akan ingat segala kebaikan yang kita buat sebenarnya sebab everyone was a good person. semua orang dilahirkan dengan ada rasa sayang dalam diri, Allah bagi rasa tu kat kita. so semua orang boleh balik kepada fitrah sebagai seorang yang baik dan penyayang la kan kan kan betul tak.

sebabtu bila kau cakap pergi mampus kat orang ha tengok tengok dia mampus betul betul boleh jadi kau antara orang yang paling sedih untuk benda tu sebab you dont really meant it.

okay mungkin masa tu geram sangat kan so memang meant it tapi at the same time kau taknak dia mampus pun kau cuma nak perangai sakai dia yang mampus and nak dia jadi orang yang baik dengan kau macam dulu kan.

semua orang ada good side dalam diri :))

dan sebenarnya kita sendiri yang kena sedar, kita sedih orang tinggal kita tapi dah berapa orang yang kita tinggal. dah berapa orang yang buat baik dengan kita tapi kita blah je sebab rasa macam makin lama kenal dengan kau makin bosan do tak kisah ah kau pernah buat baik dengan aku ke aku dah bosan bosan bosan tau tak bosan.

lepastu orang tinggal kita kita tanya pulak kenapa jahat sangat nak tinggal tinggal ni? wow

lepastu update pulak tweet cakap dah biasa orang tinggal kita.

lepastu ada orang yang kisah pasal kita yang kita pernah gembira dengan dia dulu reply cakap biar je orang macamtu, aku sentiasa ada belakang kau support kau.

lepastu kita pulak macam asyik asyik kau je reply ee aku taknak kau kisah la aduh menyampah betul.

wow wow wow wow wow wow wow wow.

and yet kita tanya kenapa orang tinggal kita?

rasa macam kelakar en tapi benda ni betul tau tak reality manusia yang rasa diri sempurna yang rasa dia tak patut ditinggalkan tapi boleh je nak tinggal orang macam buang mainan lama lama yang dah hancur.

uyo perumpamaan aku huhu hebat betul aku berbahasa tak sangka hehehe.

*****


ok this is another thing.

ada orang pernah tanya dekat my ask.fm kenapa budak budak sekolah agama harap je belajar agama tapi perangai macam jin kafir yang tak adil bila berpoligami.

okayyyyyyyyyyyyyy

let say yang budak sekolah agama ni sebenarnya sama je dengan budak sekolah biasa. sama jugak macam budak sekolah mrsm sama je macam budak sekolah biasa sebenarnya.

but dia sebenarnya apa yang ada pada diri.

for me kan, anak seorang atheist pun boleh membesar dengan mencari. cari benda untuk lengkapkan hidup dia. anak seorang atheist boleh membesar dengan belajar pasal islam and then macam wow lepastu dia masuk Islam macamtu.

and anak seorang imam tak semestinya dia ni tak akan miss satu saat pun untuk bertasbih.

if ada satu ni orang cop sekolah jahat en, tak mustahil pun ada je orang dalam tu yang baik sangat, i mean like dia cuba cari something dalam hidup dia untuk jadi yang lebih baik?

let say yang kau rasa macam kau lahir ni nak jadi seorang yang rock, nafsu makan kuat nafsu tidur kuat and jangan expect yang budak budak sekolah agama ni haram untuk bernafsu ketika makan kalau tak berdosa besar neraka jahanam lah jawabnya.

let say yang tak semua orang yang benda keliling dia jahat dia seorang yang jahat and tak ada orang yang sekeliling dia benda benda baik so dia orang baik.

tapi untuk berada dalam benda yang baik tu satu usaha kan, at least diorang cuba untuk faham sikit pasal agama. sekurang kurangnya ada la sikit kesedaran.

kita ni manusia, full of sins. tapi setiap orang ada usaha untuk perbaiki diri dan last sekali boleh jadi seorang yang baik untuk diri sendiri dan orang lain.. mungkin?

kenapa tak tanya diri sendiri, kenapa tak cuba jadi orang yang baik supaya orang boleh cakap yang sekolah biasa pun boleh jadi baik daripada sekolah agama.

kenapa mesti macam

''kau budak sekolah agama so jangan buat dosa.''

''tapi semua orang tak boleh buat dosa?''

''takde takde takleh gak, ni kau taknak dengar teguran aku ke ha tak takut dosa ke.''

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

aku tengah high sebenarnya jadi jangan tanya kenapa cara aku terang satu benda tu pelik sangat hahaha takpe takpe tak faham takpe boleh cuba baca sampai faham.

tapi takpela kalau awak nak block saya pun :( *apa pasrah sangat aku ni*

and i just pelik bila someone yang sanggup mati (meninggal dunia la sedap sikit) sebab nak back up artis yang dia minat walaupun dia buat salah.

i mean like bila ada orang tegur yang ada girl yang pakai short yang pendek gila and then ada orang cakap her life her sin la ooo kira gempak ah sia centu en so if kau nampak orang bunuh kucing depan mata so kau nak biarkan la kan sebab orang punya life orang punya sin la kan nak sebok kenapa.

and macam DIA ARTIS DOH LANTAK AH HIDUP DIA PERFFFFFFFFECT.

huhu lepastu ada la yang komen eh you look fat la ha lepastu kena block wow tak sangka seorang yang perfect cant calm their balls. tolong la you her/his fan ingat dia bukan kisah pun diorang just block sebab menyampah tengok muka ko bukan hensem pun. tapi sebenarnya diorg kisah sangat sangat.

tolong la kalau shailene woodley ke olivia cooke ke buat benda bodoh pun aku takkan pertahankan la (tiba tiba je aku ni tau la olivia cooke ada lesung pipit)

everyone is an artist, for themselve and people around them

everyone is an artist sebenarnya, untuk diri sendiri dan orang lain.

you colour people life with happiness, so youre an good artist, kan.

and sorry for everyone yang aku tak reply ws or what (bajet popular)(bajet orang nak whatsapp)(tak malu betul)

phone rosak sebenarnya hahahahaihihihi tak kisah pun rosak BUT TAKLEH BAIKI HAHAHAHAHA lepastu mak suruh pergi kerja sebab suruh beli telefon baru sebab nanti dia rindu hm manisnya mak.

and kadang kadang kita rasa kenapa mesti kita hilang benda dalam hidup (contoh macam aku suka pinjam earphone orang tapi semua hilang or rosak aku rasa aku takde luck la bila pinjam earphone orang), and macam phone rosak ni rasa macam kenapa mesti rosak, apa yang aku buat ya Allah sampai phone rosak dah la mahal.

and then i realise, mungkin im not thankful enough untuk benda yang ada dan benda ni yang bagi lesson untuk ada rasa bersyukur. mungkin sebab pakai telefon tu and then lambat solat sebab nak message orang yea kena sedar yang kita dah dapat kemahuan dan Allah dah benarkan benda tu kenapa tak bersyukur kenapa nak solat lambat.

mungkin still ada rasa riak sikit dalam diri.

setiap benda yang berlaku tu ada sebab dan kita kena tahu kenapa.

apa yang terjadi tu munkin as a lesson atau Allah nak bagi kita sesuatu yang lebih baik, siapa tahu?

and doakan for my spm dapat straight A's hihi

may Allah bless and may Allah ease everything.

No comments:

Post a Comment