Saturday 10 January 2015

For all the things. Thank you.

theres always a hope


Hi guys, so this is new year.

Sebab esok dah nak balik asrama. Post kali ni agak panjang, if you dont mind :))

Dah lama tak update blog, sebab i cakap nak update cerpen yeah tapi dah berapa lama cakap kan. Haha sorry kalau nak tulis cerpen bukannya kejap. You know sometimes otak blank tiba tiba. So i ask rodier, dia kata kena banyak doa and jangan push sangat. Ilham tu Allah yang bagi kan.

So untuk new year ni aku nak create new memories. And not just this year, everytime. Everyone have beautiful memories kan, masa kecil. So lets me spread my feel.

Aku nak balik jadi budak balik sebenarnya. For forever. Aku nak balik kulim. The place where i start eveything. Tapi mula mula aku duduk pahang but yea kecil sangat so aku tak ingat sangat. But kulim is full of memories.

Aku nak jadi budak balik. Tak kira la orang tua rimas or what yela sebab sometimes budak ni terlalu hyperactive sampai buat orang tua menyampah. Sesetengah la. But what do i care? I got them who loves me. My family. My friends.

Those memories bila kau main tuju selipar depan rumah and you be the man yang tegakkan selipar tu ahaha. Bila main pepsi kola belakang masjid. Bila politeknik buat convo and then kau join tengok wayang kulit and beli baby crystal. Beli belbeled then main depan rumah (srsly macammana nak eja). Bila gaduh dengan abang rifhan sebab dia main warcraft lama sangat. Lepastu nyanyi lagu nasyid sama sama jerit dalam van. 

Lepastu kan aku dulu ada mp3 so yea aku minat unic. Bila jalan jalan dengan kawan mak en aku nyanyi lagu see u di ipt kuat kuat. Then kawan mak gelak gelak je aku pun mcm what kenapa gelak sedap apa suara aku. Hahahahaha memang tak matang masa tu.

And pernah nak ikut abah gi futsal, dia tak kasi. So aku merajuk je the full night nangis nangis. Aku suruh mak aku kunci rumah jangan bagi abah masuk biar abah tidur luar. Mak gelak gelak je angguk then suruh tidur. Esoknya pun aku ingat abah tidur dalam kereta sebab masa tu abah dah gi kerja (aku yang bangun lambat sebenarnya)

And that time bila aku nak beli grandsazers tikam. Abah tak bagi. Aku nangis sepanjang perjalanan balik rumah. Kat rumah lak mogok taknak makan. Haha kau tau la budak mogok tak dapat barang perangai macam mana kan. Akhirnya abah pun belikan, aku main benda tu sorang sorang dalam bilik. Ya agak bosan, biasalah typical kanak kanak dapat mainan.

Lepastu dulu masa umur 9 tahun suka tengok happy tree friends dengan cousin. Dengan ki, amad, athirah, lepastu marah budak budak tengok sebab cerita tu kan bunuh bunuh, budak kecik mane leh tengok, bahaya do. Tapi macamla 9 age tu besar sangat haahahahaha so inaproppriate.

And dulu im addicted to geng bas sekolah, rasa cerita tu macam cool gila ahaks. Bila jumpa cousin je tengok sama sama. Dulu kitorang suka mengembara dekat longkang, sebab rasa benda tu macam kewls gila lols. Rasa macam pergi hutan amazon. Memang la mcm hiperbola en jauh beza longkang dengan hutan amazon but kau tau la bebudak kan ahaha lagipun free je takyah bayar. Tapi ada la jugak mintak rm2 kat parent sebab nak beli air tin. Cemana nak mengembara kalau takde tenaga hewhew.

but everything has changed. 180%.

you know masa tu kan aku merajuk dengan abah, nak ikut main futsal tapi abah tak kasi. Dia suruh jaga mak kat rumah. yea, aku sangat sedih macam tu.

and aku ada feel yang aku tak boleh parent hilang lama lama, like kalau mak pergi beli barang but lama sangat aku akan call sebab risau. ye, aku call abah, aku tanya bila nak balik. abah cakap nanti abah balik.

an hour lepastu kut ada kawan abah call, cakap abah sakit, ada kat hospital. mak dah risau sangat. and masa jumpa doktor tu, u know muka pun rasa bersalah.

and srsly aku taknak dengar, sumpah aku taknak dengar.

the things yang kau tengok dalam drama je selalunya, hit you. benda yang kau taknak sangat jadi, just happens. perasaan risau kau bila tengok ada family yg jauh walaupun sekejap.

dan apa perasaan kau kalau hilang selama lamanya pulak?

kenapala aku ada rasa marah dekat abah masa tu, kenapa la abah tak bagi ikut, kenapalah abah tak duduk rumah je.

i love you, i love you with all my heart, how you treat us. semoga tenang di sana abah. semoga diletakkan dikalangan orang orang yang beriman. baqiri tau abah senyum masa abah pergi, just like you still alive.

jumpa kat syurga tau nanti.

***

New days, New hope.

and now everything has changed, dah pindah rumah. everything dekat kulim just being a memories, sweet memories that i will never forget.

never.

and sekarang ni kena belajar elok elok, takleh memain. struggle hard untuk spm. for the future, for a better life.

i can say yang aku kena start menulis. sebab minat and i have to, kena cari duit sendiri. my family is not rich as yours. mungkin for now tak.

im not like you yang boleh keluar bila bila masa nak, duit on je.

im not like you yang boleh pergi short vacation masa holiday, tak.

im not like you yang boleh jumpa kawan bila ajak je terus on, no im not that person.

just pls, im not like you.

sebab tu aku kena cari duit sendiri, kena buat kerja. kena belajar bersungguh-sungguh. if ada yang think im really bajet-hebat-poyo-nak-mampos sebab baru nak masuk form 4 pun dah poyo nak menulis lepastu bagitau orang.

im repeat, im not like you, so gtfo.

i just want happiness, yea happiness is expensive. sebab tu kalau nak sesuatu benda bukan mudah, bukan senang.

***

thank you for the people who made my years, my life. yang pernah hadir, yang tak pergi, yang tak lari. i can say bukan semua tahan dengan aku, bukan semua faham.

thank you guys, you're my fav and always my fav. i love you guys. i love you abah, mak, abang rifhan, abang nadwan.

yang pernah hadir dalam hidup, yang pernah bagi aku ketawa. yang pernah bagi aku bahagia, terima kasih. i really really appriciate that.

and terima kasih gak kepada sesiapa yang sudi baca, i love you.

may Allah bless us, may Allah ease everything. may we find our happiness.

kepada alya, terima kasih sebab suruh update dari minggu lepas. qiela, dont blame urself. u deserve to happy ye hazim. tariq, menyemak suruh credit hahahaha.

and to syikin, im sorry for all my fault. aku nak bagi buku sebenarnya tapi hajat tak kesampaian. lain kali aku kasi. pls dont forget me, pls dont change.

***
so this is a song for you guys

Do you remember the nights
We'd stay up just laughing
Smiling for hours
At anything
Remember the nights
We drove around crazy in love

When the lights go out
We'll be safe and sound
We'll take control of the world
Like it's all we have to hold on to
And we'll be a dream

Do you remember the nights
We made our way dreaming
Hoping of being
Someone big
We were so young then
We were too crazy
In love

When the lights go out
We'll be safe and sound
We'll take control of the world
Like it's all we have to hold on to
And we'll be a dream

Whoa whoa
Whoa whoa
Whoa whoa

When the lights go out
We'll be safe and sound
We'll take control of the world
Like it's all we have to hold on to
And we'll be

When the lights go out
We'll be safe and sound
We'll take control of the world
Like it's all we have to hold on to
And we'll be a dream

''You deserve to happy, because you make me happy'' - Jausyan


4 comments:

  1. all the best bro in life and do achieve your dream

    ReplyDelete
  2. Aku suka cara kau, cara penulisan kau. Aku baca, thanks share

    ReplyDelete
  3. All the best in your life. In shaa Allah dipermudahkan. Never give up. Thankyou for sharing. Inspired me lots.

    ReplyDelete